1.0 Pendahuluan
Menurut Nasution (1995: 1) sosiologi pendidikan tidak mudah. Para
ahli pendidikan dan ahli sosiologi telah berusaha untuk memberikan definisi
sosiologi pendidikan namun definisi ini banyak tidak dipakai oleh orang
lapangan disebabkan oleh, sukarnya membatasi bidang studi di anatara bidang
pendidikan dan bidang sosiologi. Sosiologi adalah satu bidang sains
kemasyarakatan. Manakala, sosiologi pendidikan ialah sains sosial yang
menggunakan ilmu sosiologi untuk mengkaji bidang pendidikan dalam sesebuah
masyarakat dalam erti kata lain sosiologi pendidikan melihat kepada pendidikan
dari perspektif sosiologi.
“Menurut Damsar (2011:9) yang
mengatakan bahwa konsep sosiologi pendidikan mempelajari hubungan antara
masyarakat, yang di dalamnya terjadi interaksi sosial, dengan pendidikan. Dalam
hubungan dapat dilihat bagaimana masyarakat memengaruhi pendidikan”.
Proses mempelajari peranan, status dan nilai yang
perlu ada pada seseorang dalam institusi sosia serta merupakan satu proses
pembelajaran yang berterusan bermula dari pemindahan normal nilai dalam
keluarga atau budaya.
2.0 Isi penting
Tiga topik penting yang saya pelajari dalam
topik ini ialah berkaitan gaya pemebelajaran yang utama ialah yang pertama
tujuan sosiologi pendidikan ini adalah menganalisis proses sosiolisasi.
“Ahli sosiolisasi beranggapan seluruh proses
sosiolisasi kanak-kanak merupakan pusat pemerhatian bidang pembelajarannya.
Mereka mengutamakan proses bagaimana kumpulan sosial mempengaruhi kelakuan
individu. Francis Brown antara yang mengemukakan pendapat “sosiologi pendidikan
memperhatikan pengaruh keseluruhan lingkungan budaya sebagai tempat dan cara
individu memperoleh dan mengorganisasi pengalamannya”. Sosiologi pendidikan
adalah cara mengendalikan proses pendidikan untuk memperoleh perkembangan
keperibadian individu yang lebih baik”.
Jenis sosialisasi terbahagi kepada 3 pertama
permulaan berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam
perkembangan masa depan seseorang. Pada peringkat ini, kanak-kanak belajar
daripada keluarga atau orang dewasa bagi membina konsep diri, personaliti,
kemahiran motor dan pengakulan serta kemahiran bahasa. Seterusnya, sekunder (sosiologi penyertaan)
merupakan satu proses sosiolisasi rangsangan di luar lengkunagan premier
(keluarga) serta proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui
agen sosialiasi seperti rakan sebaya, guru, media massa, bahan sosial dan ras.
Individu akan memilih peranan sendiri yang dirasakan sesuai untuk dirinya.
Selanjutnya, sosiolisasi semula (resosialisasi) merupakan proses seseorang
menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup sedia ada. Hal ini boleh
berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa sama ada dalam mesyuarat,
sekolah dan bilik darjah.
Faktor yang melengkapkan sosialisasi ini
temasuklah keluarga, agama, pendidikan, ekonomi dan kerajaan iaitu suasana
persekitaran politik.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya,
sosiologi & pendidikan merupakan sosiologi melibatkan manusia oleh
itu skop kajian adalah sangat meluas, pendidikan dikelilingi dengan unsur
kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial. Justeru,
pendidik perlu tahu tentang sosiologi kerana mereka berkhidmat di dunia
pendidikan yang dikelilingi masyarakat. Selain itu, masyarakat sangat
berkait rapat dengan sosiologi. Oleh yang demikian pendidikan dan sosiologi
adalah suatu perkara yang sangat berkaitan antara satu dengan lain malah
fenomena-fenomena yang berlaku dalam dunia pendidikan (termasuk sekolah) perlu
dianalisis dalam perspektif sosiologi.
BUKU :
Nasution,
Ma. (1995). Sosiologi Pendidikan Edisi ke-2. Jakarta. Bumi Aksara.
No comments:
Post a Comment