1.0 Pengenalan
Tingkah laku merupakan semua tindakan manusia
yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan
sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Selanjutnya, tingkah
laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan
reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar
(glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ. Perubahan tingkah laku
merujuk kepada ketiga-tiga domian psikologi, iaitu perubahan fizikal (psikomotor),
nilai dan moral (afektif) serta pemikiran (kognitif). Menurut gordon (2001: 18)
pengurusan disiplin bilik darjah merupakan perkara yang penting dan amat sukar
sekali bagi seseorang guru terutamanya guru baru. Kemampuan guru yang dapat
mengawal sesetengah kategori pelajar bermasalah tingkah laku dan ada yang hanya
mampu untuk kategori pelajar yang lain (campbell et al. 2004).
2.0 Isi penting
Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari
daripada topik ini yang pertama tingkah laku pelajar terbahagi kepada dua iaitu
negatif dan positif seperti yang ditunjukkan dalam rajah di bawah.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya,
pengurusan bilik pembelajaran yang baik tidak akan berlaku tanpa perancangan. Guru
merupakan ‘role model’ dalam pengurusan bilik darjah. Hal ini demikian kerana,
segala kelakuan yang seseorang guru itu lakukan akan diikuti oleh para
pelajarnya sama ada berjaya ataupun tidak seseorang pelajar itu menerima pembelajaran
adalah bergantung kepada kekreatifan guru menyampaikan maklumat atau sukatan
pembelajaran tersebut. Tambahan pula, minat pelajar tersebut terhadap sesuatu
pembelajaran adalah bagaimana guru tersebut mengurus bilik pemebelajaran yang
terancang dan menarik. Oleh itu, guru memainkan peranan penting dalam mengatur
strategi dalam mengurus bilik darjah bagi menarik minat pelajar untuk belajar
serta tidak melakukan perkara yang tidak berfaedah.
BUKU :
Kementerian
Pendidikan Malaysia. (1988). Panduan Tatacara Disiplin Sekolah Untuk Guru
Besar dan Guru. Hulu Kelang, Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Khalim Zainal.
(2014). Pengurusan disiplin Pelajar Sekolah . Bangi, Selangor:
Universiti Kebangsaan Malaysia.
No comments:
Post a Comment