1.0 Pendahuluan
Menurut Snell. B (2000), pengurusan adalah proses bekerja dengan
orang dan sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Pengurusan juga adalah proses bekerja dengan
orang dan sumber bagi mencapai sesuatu matlamat sesebuah organisasi. Manakala
pelajar yang diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli audiologi, ahli optik
atau ahli psikologi sebagai pelajar yang mempunyai ketidakupayaan dalam
mendengar, melihat, bertutur, ketidakupayaan fizikal serta masalah dalam
pembelajaran atau sebarang kombinasi ketidakupayaan.
Pelajar yang diperakukan oleh pengamal
perubatan, ahli audiologi, ahli optik atau ahli psikologi sebagai pelajar yang
mempunayi ketidakupayaan dalam mendengar, melihat, bertutur , ketidakupayaan
fizikal serta masalah dalam pembelajaran atau sebarang kombinasi ketidakupayaan
(Kementrian Pendidikan Malaysia, 2018).
2.0 Isi penting
Terdapat tiga isi penting yang saya pelajari
dalam topik ini iaitu, masalah pembelajaran Murid pelbagai upaya daripada
sekolah Menengah Kebangsaan Serendah ini terdiri daripada murid yang mempunyai
autisme, sindrom down, hyperactive dan masalah pembelajaran. Organisasi
fizikal iaitu susunan kelas dari segi penampilan kelas, penggunaan ruang kelas,
pencahayaan serta hiasan dinding dan ruang penyimpanan barang mempengaruhi
proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Memerlukan suasana
pembelajaran yang berbeza kerana murid-murid tersebut mudah bosan dengan suasana
pembelajaran yang biasa. Guru Pendidikan khas perlu mencari insiatif bagi
menarik perhatian murid untuk belajar di dalam kelas.
Seterusnya,
kecerdasan interpersonal individu yang memiliki kecerdasan ini biasanya
memiliki kebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik. Mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada, mereka lebih
disenangi dalam kelompok masyarakat. Selain itu, kecerdasan intrapersonal kecerdasan ini mempunyai kebolehan dalam
menilai diri sendiri dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri,
berpengetahuan kendiri, serta mempunyai kesedaran terhadap perasaan dalaman,
kehendak, motivasi, kemarahan, dorongan serta kemampuan dalam mendisiplinkan
diri serta membentuk jati diri.
3.0 Rumusan
Kesimpulannya, pelajar pelbagai upaya ini perlu diberi perhatian
khusus daripada guru. Guru perlu bersabar dalam mengajar pelajar-pelajar ini
kerana mereka tidak seperti pelajar normal yang lain yang boleh menerima
maklumat daripada guru dengan mudah. Selain itu, guru juga perlu sentiasa melibatkan pelajar
pendidikan khas dengan pelajar normal di sekolah.
BUKU:
Barratt, S, J. (2008). The Special Education’s Tool Kit. New Deldhi,
India: Sage Publications India Prt Bld.
Hannah Sulaiman & Farrah Dina Yusop. (2006). Mendidik Anak Genius.
Batu Caves, Selangor: Pts Millenia Sdn Bhd.
Mulyono Abdulrrahman. (2003). Pendidikan Bagi anak Berkesulitan Belajar.
Jakarta, Indonesia: Pusat Pembukuan Department Pendidikan & Kebudayaan.
Wearmouth, J. (2012). Special Educational Needs: the Basics. London,
New york: Routledge.
Yasmin Hussin. (2013). Terapi dalam Pendidikan Khas. Ampang,
Selangor: Pekan Ilmu Publications Sdn Bhd.
No comments:
Post a Comment