1.0 Pendahuluan
Abdullah Sani Yahaya (2007: 1) menurut Akta
Pendidikan, sekolah boleh ditakrifkan sebagai satu tempat di mana sepuluh atau
lebih orang murid biasa diajar sama ada di dalam sebuah atau lebih bilik darjah
tetaoi tidak termasuk mana-mana tempat di mana terhadd kepada pelajaran Islam
sahaja.
Seterusnya, sekolah merujuk kepada tempat untuk belajar dan
mengajar, tempat menerima dan memberi pelajaran. Sekolah juga selalu dikenali
sebagai pusat penyebaran ilmu untuk mendidik. Manakala, persekitaran membawa
maksud kawasan disekeliling suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk kepada
suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah
sekolah. Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembangan pelajar di
sekolah.
2.0 Isi penting
Terdapat tiga isi penting yang saya perolehi daripada topik ini
iaitu berkaiatn ciri-ciri kelas yang konduktif merupakan hubungan saling
menghormati antara guru dengan para pelajarnya. Selain itu juga, kesukaran
pelajar-pelajar yang menerima aspirasi dan peraturan kelas yang diaturkan oleh
pihak pentadbiran sekolah serta perasaan kekitaan yang timbul diantara para
pelajar dan guru-guru sebagai sebuah keluarga yang mesra dan bahagia.
Seterusnya ialah hubungan sekolah dengan masyarakat, sekolah
meruapakan satu sistem sosial yang tersendiri dan menjadi agen perubahan kepada
massyarakat dan persekitaran. Sekolah memberi peluang kepada manusia khasnya
generasi muda untuk menguasai pelbagai ilmu pengetahuan dan kemahiran. Sekolah
juga mementingkan perkembangan dan perubahan tingkah laku pelajar mengikut
aliran dan kehendak masyarakat. Selain itu, sekolah merupakan sebagai sesebuah
organisasi yang dinamik, terbuka dan kompleks serta mewujudkan hubungan saling
bergantung dengan pihak luar.
Selanjutnya, peranan sekolah kepada masyarakat, sekolah melibatkan
proses sosiolisasi dimana kanak-kanak belajar tentang perlakuan masyarakatnya
dan menjadikan perlakuab ini sebagai daripada tingkah laku mereka. Pendidikan
dianggap sebagi satu proses membentuk manusia yang sangggup berfikiran secara
kreatif dan kritis. Latihan pula dilihat sebagai memberi kemahiran teknikal dan
psikomotor. Persekolahan yang berorganisasi memainkan peranan dalam mengekalkan
corak kehidupan dan budaya ilmu yang dianggap sesuai dalam norma masyarakat.
3.0 Rumusan
Tuntasnya, hubungan antara sekolah dan masyarakat serta hubungan
antara guru dan ibu bapa dapat membantu mencapai matlamat sekolah malah pelajar
juga turut mendapat faedah yang sangat berguna iaitu peningkaatn daripada aspek
jasmani, emosi, rohani dan intelektual (JERI).
BUKU:
Omardin
Ashaari. (1996). Pengurusan Sekolah. Cheras, Selangor: Utusan
Publications & Distributors Sdn Bhd.
Abdullah Sani
Yahyaya. (2007). Mengurus Sekolah. Batu Caves, Selangor: Publising Sdn
Bhd.
Anwar Jasin.
(1996). Pembelajaran Efektif. Palmerah Selatan, Jakarta: Pt Grameta.
No comments:
Post a Comment